Dagens høydepunkt

vin

Jeg skal bare rekke innom polet på vei hjem fra jobb. Siden vi skal lage en større middag med gjester, gjør jeg en liten innsats for å være sikker på å finne sånn nogenlunde riktige viner til rettene. Så jeg ringer ”vinkjennervenner”, surfer litt på nett og spør i butikken. Litt fram og tilbake og litt svett i øret, litt stressa over enda tettere tidsskjema, sukker litt tungt på vei mot kassa. Trillevognen min er fylt med hvitvinskartonger til ost og dessert, og italienske rødvinsflasker til hovedretten.

Jeg lemper opp på disken og holder kortet klart for betaling. Damen bak disken kikker opp på meg, ned på vinflaskene, opp på meg en gang til, og sier: Har du legitimasjon? Fnisende som en ekte 17- åring gir jeg henne legitimasjonen, og får lov til å kjøpe vinen.

Sprudlende, boblende og fnisende lykkehopper jeg meg ut fra vinmonopolet. 17 eller 35 er vel omtrent det samme fnisetenker jeg for meg selv, og ler visst likevel høyt. Den dresskledde mannen med altfor diger bart og dyp rynke mellom øyenbrynene kikker opp i det jeg krysser gata med flere lykkehopp, rett foran han.  

 Jeg skal aldri bli voksen, jeg!!!

2 thoughts on “Dagens høydepunkt

Legg igjen en kommentar

