Akkurat passe

sindrepasykkel

 

” Mamma, mamma! Kom!”, roper minsten fra badet.

Jeg sukker litt, spør om han ikke kan komme til meg heller. Noe han selvfølgelig ikke kan, fordi det er på badet det er da liksom. Det må jeg vel skjønne?

Og der inne på badet står han inntil veggen. Med de lyse hårtustene som stikker akkurat ovenfor speilet. Som for å bare speile trolltustene, med ryggen til vel og merke. Jeg fniser inni meg og akkurat som om latteren bobler fra innimagen og ut gjennom øynene, da han sier:

Mamma? Kan du måle om jeg er passe meter?

Og vi måler. I fullt alvor. Dette er viktige saker.  1 meter og 9 centimeter er vel akkurat passe meter.

Inni meg ser jeg han for meg klatre på de nederste greinene, sykle, springe om kapp med storebroren, løpe over svabergene, med en indre motor av stahet. Proppfull av gjøre-det-selv –vilje.

Du er akkurat passe meter du, lille trollungen min. Og kan bli akkurat så stor du vil.

5 thoughts on “Akkurat passe

    • Det er vel fare for det.. Med saft og kjeks i sekken…
      Ikke si til noen at jeg ikke har sykkel bare…

Legg igjen en kommentar

