En ny (…) lekekamerat

TURHUND2

 

 

 

Etter en hektisk morra, og som alltid noen minutter i siste lita, setter jeg og 5 åringen oss denne helt vanlige onsdagen i bilen. Endelig. På vei til barnehagen. I løpet av disse 5 minuttene vi to har for oss selv hver dag, dukker de underligste samtaler opp.

 Vi har bare så vidt kommet oss ut fra parkeringsplassen, da han sier: ”Mamma: Det er flere enn oss i bilen i dag” Før han sier noe mer, rekker jeg selvfølgelig som en ekte god sørlending å tenke på om min lille sønn mener at Gud er med i bilen. Da stemmen fra baksete sier; ”for jeg har funnet en hund..”

Trøtt som jeg er skvetter jeg litt, og kikker forsiktig i speilet, mens jeg et lite sekund forventer at jeg skal se en liten hund bak der. I det minste en hundebamse.

”Jeg fant den på Bragdøya”, sier han videre. ”Den var helt ensom og alene, og det var absolutt ingen som ville ha den.”

 ”Men snakket du med de voksne om det da?”, sier jeg, og føler jeg endelig fikk summet meg littegrann. ”Neheinei, det gjorde jeg ikke det vel.. For atte hunden er min den, og den er helt usynlig. Den er med oss i bilen nå, og var med meg på Bragdøya i går. For jeg vil ikke ha en katt for atte det har bestevennen min, og jeg syns den er skummel.”

”Men hvor var den i natt da? Sier jeg, og begynner å bli litt nysgjerrig på den minstes fantasivenn. ”Den satt i pappas bil vel.”, sier han veslevoksent. «Men blir den ikke sulten?», spør jeg. «Jo da, det blir den og når jeg åpner matpakka på bragdøya så hopper den opp og spiser en av skivene mine, og da blir den kjempeglad. Og så spiser den usynlig hundemat.»

Bilen vår er framme og stopper på parkeringsplassen foran barnehagen.

«Men mamma, den er helt usynlig og har en helt usynlig stemme, og den er bare min..»Og så springer han (og hunden) foran meg inn barnehagen.

Legg igjen en kommentar

