Ordgrublerier

ordtak

 

Jeg har forundret meg over gamle ord og uttrykk mange ganger. Det er vanlig i folks dagligtale og mange sprer rundt seg med mer eller mindre gjennomtenkte uttrykk. Men hva betyr de egentlig? Selv skal jeg innrømme at jeg ofte ser for meg en (kanskje) noe i overkant for konkret betydning av ordene…  

 Har du hørt at hun har gitt han på båten? Har han da blitt satt på en båt, eller har han fått en båt. Eller bare en båtferie uten kone og barn? Og med sommervarmen som bare ligger rundt båten, er det egentlig en straff?

Men jeg tar deg på ordet. Hvor tar man egentlig på meg da??  Er det sextrakassering eller hvordan er det å bli tatt på ordet. Vil man le, bli sint eller stønne?

Jeg skal be noen om å ta meg på ordet fortere enn svint. Har dette med stålull å gjøre eller griserT? Hvor fort er egentlig svintet? Apropos svin. Vi har det visst med det å kaste perler for dem, altså svina. Hvorfor kan ikke svinene få litt perler da? Hva er det som er så galt med det? Grisungene blir sikkert skikkelig søte med litt perlekjeder på. 

Slått sammen blir disse da: Du skal ikke kaste perler fortere enn svint..

Du må iallfall ikke gjøre det uten å ta høyde for.. ..Hvordan tar man egentlig høyde for? Tar man høyden på samme måte som man tar tempen på noen??? Eller er jeg på bærtur nå ? Går det forresten an å si til noen at de er på bærtur sånn helt utenfor bærsesongen? Må de gå i frysedisken på ICA da?

Hva om man virkelig har kjøpt katta i sekken, på bærtur på ICA. Er det så veldig ille å få en katt i en sekk da? Tenk hvis det er en skikkelig søt liten kattepus med tigerpels og alt, som plutselig titter opp av sekken din?  Eller hva med det er bedre med en katt i sekken enn ti fugler på taket. Selv setter jeg pris på at fuglene holder seg på taket, framfor i hånda mi..

Det har gått meg hus forbi.. Jeg ser alltid for meg et hus som går forbi meg, hvor er egentlig det huset som går forbi? Er det noen som noensinne har opplevd å bli forbigått av et hus? Er det huset man ikke har fått med seg, eller er det noe helt annet? Ikke skjønner jeg det. Men det kan være fordi loddet er kastet. Og at vi har vært på basar, og at noen har kastet vinnerloddet mitt? Er det muligens derfor jeg aldri vinner i lotto…  

Hva om det står noen med skjegget i postkassa rett utenfor huset som går forbi, og at en annen tar opp hansken etter denne noen.

7 thoughts on “Ordgrublerier

  1. Humrer godt her, denne var god! Jeg har også tenkt på dette med huset som går forbi, og vet du – det har jeg sett en gang! Dvs, det gikk ikke, men ble kjørt. Hele huset, på en diger trailer, og det ble flyttet flere kilometer!

    • Ja jeg har hørt om det, men er litt usikker på om det var akkurat sånn det var ment…. 😉

  2. Det er vel nettopp det som er med ordtak, at det er den overførte betydningen som gir dem mening. Tar man dem bokstavelig blir det lett komisk…

  3. hadde jeg hatt en fugl i handa nå – nemlig den trosten som har reir i taket over soveromsvinduet vårt – så hadde jeg kverka den tvert !!
    Kjempevittig å lese dette her, Grete. Har du en diagnose…?

  4. Dette var virkelig morsomt,men ikke bare det. Det er nyttig å kunne bryte opp fra tradisjonell tenkning og se ting fra nye synsvinkler. Barn, forskere– og noen andre,har denne evnen.

    • Det er vel en kronisk blanding av nysgjerrig, grublende og leken som gjør det… Og ord ER morsomt!

Legg igjen en kommentar

