Lek til musikk eller musikklek…

 

musikklek

Jeg sitter og dingler med beina på den kanten hvor føttene får ha havet som gulv, selv om det er for langt ned. Sjølukta er deilig, den gjør meg mer våken og doven på samme tid. De små leker på stranda ved siden av. Vi er midt i byen. De løper i ring. Ruller seg i sanda. Går barbeinte ut i vannet og finner steiner og skjell. De snakker om alt og ingenting. Jeg følger ikke mer med enn nødvendig. Fokuset mitt er langt der ute blant holmer og skjær som lengter etter meg.

Helt til de finner hver sin bit med drivved. Introdusert av kjenningsmelodien til Indiana Jones er veden plutselig blitt til en bil i ørkenen som møter en redningsbåt (?!). ”bægin..bægin” synger den minste og veden er blitt en ubåt under sanda… ”ooh oo.. mmm. MmmmM.. bægin..” De snurrer rundt med ubåtene sine som plutselig er langt over sanda og ikke under selv om de er ubåter. ”Noma noma ye, noma noma noma yee” kommer av full hals mens ubåtene oppfører seg som fly.

”Here we go agaaiin” Tilbake er bilen over ørkensanda, mens minsten nynner et unikt mamma mia potpurrie.. , og feider over til kjenningsmelodien til Indiana Jones . Veden er blitt til romferjer da filmmusikken fra Star Wars smyger seg ut mellom leppene på de små..Romferjene blir til jetfly med et  ”na na n ana” fra en åttitallsslager jeg ikke husker navnet på.. direkte etterfulgt på glimrende barneengelsk: ”I`m in love with a fairytale…mmm…mmm hourts”. Den andre spiller fele på romferja.

Jetflyene lander som biler og er på vei til å bli sjøgående ”super trouper” med fortsettelse over i en gitarsolo fra Coldplay som gjør at den sjøgåendeubåtbilromfartøyet plutselig duger som gitar… . Igjen er veden ubåt både under og over sanda og Indiana Jones musikken ljomer over stranda..

Mamma mia, det må være grusomt gammeldags å si brrr brrr når man kjører med bil i sanda..

4 thoughts on “Lek til musikk eller musikklek…

  1. For en herlig skildring av barns evne til perspepsjon og innlevelse 🙂 Tenk om verden hadde vært så enkel og lekende lett bestandig!

    Dessverre er det ikke alle barn som stimuleres slik dine små blir, Grete. Guttene utstråler trygghet og visshet om at de er fullstendig elsket og trygge.

    Herlig søndagskveldslesning 🙂

    • Jeg tenker at vi må innse at av og til ER verden bare så enkel. Fordi den er det akkurat da, i øyeblikket..
      Men bestandig.. ehh det har seg vel sånn at både meg og deg trenger litt ufordringer i blant..

      Småguttene mine skal få alt de trenger og litt mer, så lenge vi ikke snakker om ting.

  2. Det er helt utrolig hvordan strandkanten kan engasjere og aktivisere sånne små. Mine to har alltid vært helt oppslukt av leken i sanden og vannkanten, og de voksne har kunnet sitte og slappe av med bare et halvt øye til hva de holdt på med, og ellers bare nyte livet…

    Fantastisk med en sånn strand midt i byen, Grete…og alle de andre ute i skjærgården…

    • Vann og sand gir alltid lykke for de små. Og når det gir lykke for de små gir det lykke for de store..

      Å bo sånn med flere strender i umiddelbarnærheten er et privelegium. Og det har jeg tenkt å beholde..;)

Legg igjen en kommentar

