Morgentur til Mitikas

DSC01359Jeg våkner tidlig om morraen mens familien fortsatt sover. Morgenlufta kjennes myk og klar, lyset gjør havet og stranda vakrere enn de var i går. Jeg hører altmuligmannen på hotellet utenfor i hagen, men også lydene er mykere. Det er morgen.  Jeg står opp og kler meg, tar med en vannflaske og sekk og starter min morgentur til Mitikas.

DSC01233

Med sola i ryggen går jeg forbi de greske campingturistene som tar seg et morgenbad. Kalimera, hilser mannen som nyter sin morgenkaffe under de gule parasollene i strandkanten.

Litt lenger borte rekker jeg akkurat og smile og nikke til skilpaddene før de forsvinner inn i sivet. Bareieren som jeg traff på stranda i går hilser, mens han rydder klar stranda for dagens gjester.

 

DSC01328Jeg kikker ut i sjøen og ser et par på svømmetur der langt ute i det blikkstille havet. Selv er jeg på vei til byen for å handle frokost, og tenker at badet får vente til hjemturen.

Kalimera hilser bonden i det han sender sauene sine bortover stranda og inn i neste innhengning. Jeg blir forbikjørt av en motorsykkel, like ved ruinene der noen hadde teltet i går.

DSC01327Langs stranda like før byen leker det noen barn, og mennene som løser verdensproblemer på muren hilser; Kalimera.

Taxibåten ligger og duver i havna og venter på dagens første tur til øya Kalamos med den vakre stranda, som jeg må tilbake for å få prøvd.

Innover i den første gata treffer jeg mannen med det tannløse smilet, han som jeg så forrige gang jeg gikk også. Restaurantene ligger klare langs stranda og det lukter deilig grill og greske retter allerede. Lukta av litt annerledes krydder, gjør at jeg kjenner at jeg ikke har spist frokost enda. Sulten.

DSC01292Utenfor huset sitter en gammel dame kledt i svart. Den vakre hovedgata ligger foran meg, med små butikker side om side, og gjennom gata ser jeg de høyreiste fjellene.

Kalimera; jeg er inne på supermarkedet og handler stykker av greske oster og nyskåret skinke. Så utrolig mye bedre de smaker når de ikke er ferdig innpakket. Fristende oliven og krydder ligger også der i løsvekt, men det får bli til et annet måltid.

Jeg handler grønnsaker i det lille gule huset med damen som bare snakker gresk. Hun selger retsina, vann og frukt og grønnsaker. Mens jeg er der kommer det en bil med gresskar til butikken. Jeg smiler bare når hun snakker som en foss, for jeg skjønner ingenting, men det virker ikke til å bry henne noen ting.

DSC01269Bakeren som holder til litt lenger oppe i byen har størst utvalg så jeg svinger over torvet, forbi slakteren som trer dagens souvlaki spyd og lukter meg fram til nybakte middelhavsbrød og verdens beste croissanter. Miniatyrkakene lekre som kunstverk får vente til seinere.  

Jeg handler mer drikke før jeg begynner på tilbaketuren og kjenner at nå er sola varmere. Jeg har den rett i mot. Jeg er varm og halvveis tilbake tar jeg et avkjølende bad i det fortsatt blikkstille havet. Jeg lar sola tørke meg på turen tilbake,og kjenner havets dråper renne avkjølende fra håret og nedover ryggen. Stemmen fra fruktbilen akkompagnerer tilbaketuren min med sitt taktfaste rop;….., banana, potata, carrota, …. og en masse jeg ikke kunne forstå. Og lydene fra stranda er ikke lenger like myke.

Våt i håret er jeg framme igjen. Det er frokost, og brødet er fortsatt varmt!

DSC01363

3 thoughts on “Morgentur til Mitikas

  1. Deilig beskrivelse av en morgenstemning full av ro, liv, forventning og glede. Tipper denne morgenturen helt alene gjorde godt, jeg :o)

    …og den frokosten…ferskt, varmt brød, mozarella og tomat, med basilikum på… *sukk*

    • Jeg gikk ikke den turen bare en morra da vettu.. 😉
      Merkelig den følelsen når noe er så gledesfyllt at det er lett å stå opp om morraen…

Legg igjen en kommentar

