Vinduspost

 gammelt_vindu

I et vindu mot verden.

Vindusbegrepet dukker opp i mange sammenhenger. I fotballen så har begrepet overgangsvindu vært et godkjent begrep for et visst tidsrom (så vidt jeg har forstått, uten at jeg er spesielt interessert i fotball). Men hva med overgangsalderen, kan det også defineres som et overgangsvindu fra en tid til en annen? 

Er det Bill Gates som har ansvar for bruken av vindu som begrep, enda det ikke kalles Vinduene 7? Eller hvor kommer det ellers fra? Fra et vindu med sprosser, dobbelthengslt, takvindu eller et spesialtilpasset? Det finnes selvfølgelig en mulighet for at begrepene har utgangspunkt i psykologiens Joharis vindu, selv om jeg ikke akkurat mistenker det som langt framme i bevisstheten til de aktuelle begrepsbrukerne. (Så ikke tenk mer på den muligheten du heller.)

For ikke å snakke om mulighetsvindu. Jeg har vært i flere sammenhenger hvor dette har vært et begrep. Nå skal vi vurdere mulighetsvinduet for dette temaet. Og det slår meg at gjennom mulighetsvinduet får vi bare se en bitte liten bit av virkeligheten, med tydelige rammer. Jeg må i tillegg se temaet på avstand, for om jeg legger nesa helt inntil for å se bedre så blir det bare dogg og uklart. (Alle vet hvordan det funker..). Vinduet kan både fryse fast, bli isete, punktere, og inneholde solskjerming, alt forvrenger jo bare virkeligheten, eller virkelighetsbilde som vi får se gjennom mulighetsvinduet. Stønn. Jeg søker opp mulighetsvindu på wikipedia, og får spørsmål om jeg mener menighetsrådet, – jeg er usikker på om det er det samme..

 Så hva er da det unike mulighetsvindu?? Er det bare meg som syns det er betenkelig at ledere tar avgjørelser på bakgrunn av hva de ser i mulighetsvinduet?

I en definert del av landet helse Norge sies det at man vil være et nasjonalt utstillingsvindu for brukermedvirkning. Hvis brukermedvirkningen blir fastlåst inni et utstillingsvindu så finnes det ikke store påvirkningsmuligheten. Kan det i det hele tatt ses på som positivt å være en del av et utstillingsvindu? Beundret, beglodd, men uvirksom. Eller er det nettopp det som er den egentlige hensikten? Brukermedvirkning som er pent og se på men ikke tilgjengelig for virkeligheten?

Tidligere nevnte Wikipedia definerer også vinduet, som en felle. En insektsfelle vel og merke, men likevel. Jeg velger å forbeholde meg retten til å ikke trekke konklusjon.

Enkelte steder refereres det til at vindu er noe man gjør. Vi skal gjøre et vindu, det er nok ikke lenge før verbet å vinduere kommer på plass i norsk ordliste.

Jeg lurer på om jeg skal gjøre et tankevindu.. , hvis noen ikke har tenkt det vinduet før.. Men når jeg tenker meg om, så tror jeg at jeg tenker bedre både utenfor og innenfor vinduet enn akkurat innenfor de rammene der. Dessuten så blir det både kaldt på nesa og og gir meg doggete utsikt..

 

6 thoughts on “Vinduspost

  1. Jeg ser i hvertfall en likhet mellom menighetsrådet og tankevinduet på den måten at begge deler fort blir temmelig doggete og uklart…

    Jeg syns ikke du skal gjøre et tankevindu! Da får du både glass og rammer å forholde deg til, da stenges tankene inne, og du ville aldri kommet opp med tankespinn som dette.

    Herlig post!! :o))

Legg igjen en kommentar

