Mens vi venter

Med små barn i huset er de små turene like viktige som de store.

”Mamma, når skal vi på båttur igjen?” spør minstemann.  Jeg kikker lengselsfullt bort på båten i hagen og rekker å drømme meg langt ut på havet, før han vekker meg med å spørre samme spørsmål om igjen: ”Når skal vi på båttur, da? ”, sier han utålmodig. ”Først må den komme seg på sjøen igjen”, sier jeg. Og ser ned på småtrollet mitt som allerede har fått glitrende øyne med speil av sjøens skatter i seg. ”Men jeg vil på båttur nå!”

Og hvorfor ikke?

Vi fikser varme sjokolademuffins. Finner fram iste, kaffe, kopper og servietter.

Vi slipper å kjøre bil på vei til båten denne gangen. Vi bare tar med oss det vi trenger og hopper over i båten via gardintrappa på grasset.

Småtrolla krøller seg i tepper og puter framme i båten, leser Donaldbøker og gomler sjokolademuffins. Bortsett fra manglende redningsvest ser alt riktig ut.

Lukta av varme sjokolademuffins blander seg med lukta fra nyskifta oljefilter og lengter etter luktene fra sjø og hav. «Husk å kaste dreggen», roper naboen i det han går forbi.

Forbausende stille på havet i dag, verken bølger eller båttrafikk.  Men årets første hagebåttur kjennes ganske forfriskende likevel.

8 thoughts on “Mens vi venter

  1. Så herlig bare å finne på å gjøre det, da! Så kan du sitte der og drømme litt ekstra, og glede deg enda litt mer, for snart nå, så ligger den og dupper der i den lille stille bukta, inntil de varme fjella og med den gyllenrøde solnedgangsfargen på kinnene…sukk!

    *nydelig bilde – lengter*

  2. Tilbaketråkk: Mens vi venter « Gsmil

  3. Det er av og til godt å bare kunne la seg bli med på barns forslag. Det gir nye erfaringer og opplevelser 🙂

    Men jeg lengter til den ekte sommeren likevel…

  4. Sånne båtturer er bare helt fantastiske. Er sikker på at småtrolla dine bare nøt det og gleder seg enda mer til sommeren!!
    Så vidt jeg vet er de ikke alene om det….. mulig en liten plass til meg når det blir virkelig sommer!!

    • Klart det blir plass til deg og i båten når den kommer på vann, mange syns det er koseligere med båtturer da. Når det er vann rundt liksom..

Legg igjen en kommentar

