Nyttårsforsetter, trening, sjokolade og andre uhumskheter

Det er tid for å sette seg mål og gjøre viktige endringer i livet, sier noen. 1 av 5 nyttårsforsetter går i vasken, melder Dagbladet. Men når aviser, tv, sosiale medier og virkelige venner spør etter de store nyttårsforsettene er det kanskje lettere å spa opp noe man kan bli bedre på, enn å sitte der som en dum kanin uten selvinnsikt.

Å slutte å røyke er det vanligste nyttårsforsettet, men også det som ryker (?) oftest. Siden jeg ikke røyker er dette et litt kjedelig nyttårsforsett. Enten må jeg da ha som forsett å ikke begynne å røyke, eventuelt å røyke mindre enn de tre festrøyksigarettene pr år, eller jeg kan begynne nå for å slutte til nyttårsaften.

Jeg kan selvfølgelig si at jeg har som nyttårsforsett å begynne å trene, det er det jeg har brukt som forsett de siste 10 årene. Problemet er bare at det er så kjedelig. Det er både et kjedelig, lite orginalt forsett, men også forferdelig kjedelig å etterleve forsettet. For å ikke snakke om pangstarten å skulle begynne på den slags fysisk aktivitet i januar, da snørret fryser og lungene snøres med borrelås før man har kommet seg halvveis opp i nærmeste bakke. I mitt tilfelle er det ikke spesielt langt til nærmeste bakke. Av erfaring så vet jeg at forsetter om fysisk trening har kortest effekt vinterstid og lengre varighet i sommerhalvåret. Jo da, jeg vet det er sunt, og jo da, jeg jobber i helsevesenet og vet at jeg burde, og jo da jeg har erfart at det virker.. Men bare la meg vente til kroppen tiner opp litt nærmere sommeren igjen..

Eller så kan jeg si at jeg skal gjøre mindre alt på en gang hele tida, men man skal tro på det man sier, skal man ikke? Tror jeg overhode på at jeg kan det? Ehh.. Nei.

Hva med mindre mat og vin? Hmmm. Trenger ingen begrunnelse, bare uaktuelt..

Jeg har derfor for året konkludert med at jeg ikke skal ha nyttårsforsetter for 2010. Jeg skal bare ha nyttårsønsker, og for 2010 så ønsker jeg meg et fortsatt levende hus. Med besøk av gamle venner, nygamle venner, gamle nyvenner og venner jeg enda ikke kjenner. Velkommen alle sammen til stikkinnom besøk, mangler overnattingsbesøk eller planlagt overnattingsbesøk, fest med kjeks og brunost besøk, legobygging besøk, gourmetmiddagbesøk og alle andre mer eller mindre besøk av en eller annen  årsak.

Men kjære 2010, jeg ønsker meg et år som er litt snillere enn det forrige.

6 thoughts on “Nyttårsforsetter, trening, sjokolade og andre uhumskheter

  1. Det siste ønsket stiller jeg meg 100% bak – og er sikker på at du får det.

    Ellers – kanskje et forsett om å padle mer? Innfris kun om sommeren, og er ikke trening og mas, bare kos? 🙂

    • Padle får jeg til så mye jeg vil og kan uansett forsett eller ikke.. 😉 Om sommeren kan jeg til og med finne på å springe og sånn skjønner du… Om sommeren er alt annerledes. .

  2. Hehe… kjenner meg godt igjen her gitt… Heldigvis har jeg aldri begynt å røyke, så det er har jeg ikke tenkt å slutte med.
    Når det gjelder trening, tenker jeg at jeg MÅ jo trene, på grunn av ryggen og helsen generelt. Men hvorfor er det så fryktelig vanskelig å komme i gang? Eier ikke selvdisiplin på det området…
    Og i går skulle jeg liksom begynne «et nytt og bedre liv», etter en jul med mye god mat og alt for mye godterier. Jeg kommer på jobben, og hva møter meg? Joda, en skål full av sjokolade. Og der var det jo ingen andre å dele med. Lunsjen ble utsatt, for å si det sånn 😉

    • Det er sånn det er, nyttår er feil årstid for nyttårsforsett på en måte 🙂
      Velkommen hit til bloggen min forresten!

      • Ikke sant!? Nyttårsforsetter skulle kanskje byttet navn til påskeforsetter eller no’. Hadde vært enklere da, tror jeg :o) Og takk, Grete, jeg kommer nok til å lese mer!

Legg igjen en kommentar

